.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرصتی که دارد از دست می رود ....
داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی حق مازندران است
شمال نیوز : مگر زنان و مردان این استان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بیشترین درصد رای را به دولت یازدهم نداده اند؟ این هست قدر شناسی از این مردم؟!....

شمال نیوز / دکتر محسن کاکویی لاریمی : در خبرها آمده که دولت لایحه دو فوریتی ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی را 14 تیرماه 95 به مجلس ارسال که مجلس با يك فوريت آن موافقت نمود ، متاسفانه در اين لايحه "ایحاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مازندران " در بین مناطق معرفی شده از سوي دولت به مجلس نمیباشد ، در چرایی عدم لحاظ منطقه آزاد استان مازندران در اين لايحه، دکتر محسن کاکویی محقق حوزه اقتصاد و بازرگانی ، مدرس دانشگاه و کاندیدا مجلس دهم شورای اسلامی از حوزه قائمشهر که سالها معاون سازمان بازرگانی و سازمان صنعت و معدن و تجارت مازندران بوده با عنایت به اشرافیتی که بر حوزه صنعت و تجارات استان دارد ، یادداشتی را با عنوان " داشتن منطقه آزاد تجاری و صنعتی حق مازندران است ، خدمتگزاران استان و دلسوزان مردم زمان را از دست ندهید که فردا دیر است.... " به رشته تحریر در آورده ، تقدیم حضور میگردد. امیدواریم شاهد عکس العمل قاطع مسولین در این زمینه باشیم. "

حجه السلام دکتر روحانی رییس جمهور دولت تدبیر و امید ، در روز دوشنبه 14 تیرماه 1395 لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و مجلس دهم نيز در تاريخ ٢٣ تيرماه جاري به يك فوريت آن رأي شكننده مثبت داد!! و بايد در كميسيون اقتصادي بررسي و پس از طي مراحل قانوني در صحن علني مطرح و تصميم نهائي توسط نمايندگان مجلس اتخاذ گردد . بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استانهای گلستان(اینچه برون)، ایلام(مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان(بانه – مریوان)، هرمزگان(جاسک)، بوشهر(بوشهر)، منطقه آزاد تجاری صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می رسد ایجاد نماید
همچنین دولت می تواند در استانهای فارس(فسا)، یزد(ابرکوه – میبد)، زنجان(زنجان، کهگیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو، ارومیه)، خراسان رضوی(خواف – قوچان)، لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهرمنطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد نماید
هر چند افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری سال گذشته نیز به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسیده بود و این موضوع دو بار در مجلس نهم مطرح شد و رد شد.

صرف نظر از استدلال دولت در افزایش مناطق آزاد به منظور تسهیل تجارت با کشورها بوده و در این برهه از زمان که اقتصاد کشور دوره رکود را میگذراند و مسله اصلی امروز اقتصاد ایران تولید است نه تجارت و نیاز به توجه ویژه به تولید دارد تا دوره رکود را پشت سر بگذارد ، حال آنکه مناطق ازاد یکی از ساز و کارهای توسعه تجارت میباشد. و تجارت در طول تولید است نه قبل از آن.
ولی باید پذیرفت که یکی از راهکارهای کلان اقتصادی برای توسعه مناطق و نواحی از کشور ایجاد منطقه ازاد تجاری صنعتی بوده و به همین منظور نیز اکثر مناطق ازاد کشور در نقاطی مرزی برای رفع محرومیت و توسعه منطقه ای شکل گرفت." هر چند تا رسیدن به اهداف اصلی ایجاد این مناطق فاصله بسیار است ."

آنچه در لایحه اخیر دولت مغفول واقع شده بی مهری و بی توجهی دولت یازدهم به خواسته بحق مردم و مسولین مازندران بوده که حتی در سفر استانی سال گذشته دولت به این استان بارها از زبان مردم و مسولین حتی از شخص ریاست جمهور درخواست و در آن زمان به بهانه اینکه فعلا دولت برنامه ای برای افزایش تعداد مناطق آزاد ندارد ، این موضوع مسکوت ماند.

در حال حاضر 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی ، ارس در استان اذربایجان شرقی ، ماکو در استان آذربایجان غربی ، انزلی در استان گیلان ، قشم در استان هرمزگان ، کیش در استان هرمزگان ، چابهار در استان سیستان بلوچستان و اروند در استان خوزستان فعال هستند و قرار است دولت در صورت تصویب مجلس ، در استانهای گلستان(اینچه برون)، ایلام(مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان"زابل")، کردستان(بانه و مریوان)، هرمزگان(جاسک) و بوشهر(بوشهر)، منطقه آزاد تجاری صنعتی را ایجاد نماید
لذا از بین مناطق مختلف کشور تنها و تنها استان مازندارن از داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی محروم بوده و علی رغم وعده داده شده مسولین متاسفانه در لایحه اخیر دولت نیز مورد غفلت واقع شده است.استانی که جمعیتی بالغ بر 2.9 میلیون نفر و مساحتی بیش از 24 هزار کیلومتر دارد و باید حداقل سهم 3.5 الی 4 درصدی از منابع ، دارایی ها ، امکانات و قابلیت های سرمایه گذاری کشور را داشته باشد ، فقط بخاطر طبیعت فریبنده سرسبزش همواره مورد بی توجهی ، بی مهری و حتی ظلم مضاعف دولت ها قرار گرفته است.
کارشناسان عزیز و مسولین تصمیم ساز ایجاد منطقه آزاد ، استان مارندارن بالغ بر 340 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر دارد و دارای بنادر مهمی چون بندر امیر آباد ،بندر نوشهر و بندر فریدونکنار "تنها بندر بخش خصوصی کشور" با فراهم بودن بسیاری از زیرساختها برای توسعه بوده بطوری که کل نوار ساحلی آن قابلیت ایجاد منطقه آزاد را دارا میباشد.
جناب آقای دکتر روحانی ،دولت محترم و شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی ، مگر استان مازندارن چه چیزی از استانهای همسایه کم دارد؟ که نباید منطقه آزاد تجاری صنعتی داشته باشد؟
مگر برای استان مازندارن چه ظرفیت فوق العاده ای را ایجاد کرده اید ! که آن را از داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی محروم نموده اید؟
مگر این استان بیشترین مشارکت سیاسی و اجتماعی در انتخابات و سایر مناسبتهای ملی و مذهبی را ندارد؟
مگر زنان و مردان این استان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بیشترین درصد رای را به دولت یازدهم نداده اند؟ این هست قدر شناسی از این مردم؟!
مگر این استان بیشترین نیروی تحصیلکرده ولی متاسفانه بیکار در سطح کشور را ندارد ؟
و مگر ........
پس چرا نباید سهمی عادلانه در توسعه کشور را داشته باشد.
در سالهای نه چندان دور سرمایه گذاری در این استان به جهت محدودیتهای زیست محیطی انجام نشده است ، لذا نیاز به توجه ویژه در سالهای اخیر دارد، حال آنکه همچنان استانهای برخوردار را بیشتر از این استان که سالها مورد بی مهری بوده اند ، مورد توجه قرار داده و عملا عدالت در سرمایه گذاری را برای استان مازندارن نمی بینم. حال آنکه از نظر شاخص های علمی توجیه پذیر ترین مكان " Technical Feasibility " برای ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در منطقه شمال ، شمال شرق و شمال غرب به جهت فراهم بودن زیر ساختها و امكانات و همچنين مرکزیت همسایگی با بیش از7کشور حوزه CIS با جمعیتی بالغ بر 250میلیون نفر ، استان مازندران میباشد.
جناب اقای دکتر روحانی ریاست جمهور ، استان مازندران نه تنها لیاقت و شایستگی بلکه ظرفیت ایجاد منطقه ازاد تجاری صنعتی را دارد و در مقایسه با مناطقی که اخیرا به مجلس شورای اسلامی برای ایجاد منطقه آزاد معرفی گردیده اند ، زیرساختهای لازم در آن مهیا بوده و در شرایط فعلی که دولت با محدودیت منابع مالی مواجه میباشد از دیدگاه شاخص های اقتصادی استعداد و پتانسیل ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران مهیا بوده و کمترین بار مالی را برای ایجاد منطقه ازاد دارد. لذا همه زنان و مردان سخت کوش و زحمتکش از جنابعالی که شعار تدبیر و امید را در سرلوحه امور دولت دارید، انتظار و درخواست دارند تدبیر نموده و بارقه امید به حق داشتن منطقه ازاد در استان مازندران را با ارسال اصلاحیه لایحه به مجلس و لحاظ استان مازندران در آن ، زنده نگه دارید.

ضمن آنکه آحاد مردم مازندارن از دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نه بعنوان یک مازندرانی بلکه در جایگاه رئیس قوه مقننه از دکتر یوسف نژاد بعنوان عضو هیات رئیسه مجلس ، از دکتر احمدی لاشکی رئیس مجمع نمایندگان مازندران ، دکتر شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و نمایندگان با تجربه و کاردان مجلس دهم استان مازندران بالاخص آقایان دکتر یوسفیان‌ملا ، اسماعیلی و رضیان اعضاء کمیسیون هاي موثر برنامه وبودجه ، اقتصادی و صنایع مجلس انتظار میرود قبل از طرح لایحه فوق در مجلس ، ضمن جلوگیری از بی عدالتی صورت گرفته ، سهم بری استان مازندران در برخورداری از حداقل یک منطقه ازاد تجاری صنعتی را محقق نمایند.
همچنین از استاندار مازندران و نماینده ولی فقیه در استان نیز انتظار میرود خواسته چندین ساله بحق مردم و مسئولین استان را تا تحقق کامل آن از دولت و حتی رایزنی با نمایندگان مجلس پیگیری و به فعلیت برسانند.

نکند خدای ناکرده بجای اتحاد و هم افزایی در دریافت حق و سهم استان ، محلی و منطقه ای فکر کنیم که در صورت تبدیل این لایحه به قانون تا سالهاي سال جایی برای جبران نخواهیم داشت ؟!!

مخلص کلام اینکه : پیشنهاد میگردد مکاتبه ای با محوریت استاندار مازندران بعنوان مقام عالی دولت در استان و به امضاء ریاست مجلس ، ریاست قوه قضاییه ، نماینده ولی فقیه در استان ، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و شخص ایشان ، عنوان ریاست جمهور مبنی بر لحاظ نمودن ایجاد منطقه ازاد تجاري صنعتی مازندران در لایحه تقدیمی به مجلس انجام گیرد ، زیرا با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی استان ، ظرفیتهای استان در بخش صنعت ، کشاورزی ، بازرگانی ، گردشگری و خدمات و فراهم بودن زیرساختهای لازم ، داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی حق مازندران میباشد.
خدمتگزاران استان و دلسوزان مردم ، زمان را از دست ندهید که فردا دیر است...

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سامان 28 تير 1395
وقتی یزد و زنجان که مرکز کشور هستن میتونن منطقه آزاد داشته باشن ولی مازندران که با وجود دریا و همسایگی با چند کشور نمیتونه منطقه آزاد داشته باشه همگی حکایت از بی کفایتی مسولین داره...متاسفم
پاسخ ها به این نظر
علیرضا 30 تير 1395
با سلام خدمت اقا سامان . این شهر هایی که نام بردید بعنوان منطقه ویژه اقتصادی مطرح گردیدند نه منطقه ازاد تجاری
باز هم در این سطح منطقه ویژه هم حق استان ادا نشد
با تشکر
نا شناس 28 تير 1395
عالی بود
نا شناس 28 تير 1395
نمایندگان سابق مازندران فقط زیراب همدیگر رو می زدند و هیچ اقدام مثبتی در این خصوص نداشتند و اغلب آنها از طرف مردم رد شدند و پاسخ رد شنیدند ، حال نمایندگان تازه کار مازندران در حد این حرف ها نیستند؟!!
جمال 28 تير 1395
استاندار مقصره خیلی
نا شناس 28 تير 1395
البته هرکی کاری کنه ، لاریجانی نمیکنه ای آقا اصلا خوش مازندرانی نمیدونه.
محمد کاظم 27 تير 1395
ضمن تقدیر و تشکر از نویسنده مقاله و اشرافیتی که دکتر کاکویی به این موضوع دارند.
امیدواریم مسولین استان نسبت به این موضوع بسیار مهم و اساسی توسعه استان حساسیت بیشتری داشته باشند و احقاق حق نمایند..
نا شناس 27 تير 1395
مسئولين ما تا راي ميخاهند حواسشان به مردم هست متاسفانه متاسفانه ...
اميداوارم به خود بييايند و حواسشونو يكم ار خودشون ب مردم هم معطوف كنن
نا شناس 27 تير 1395
ارتقای منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری-صنعتی کمترین بار مالی را برای دولت در بردارد.

مهمترین امکانات و وجه تمایزات بزرگتربن بندر شمال کشور (بندر امیرآباد) نسبت به بنادر دیگر:

1- جزء بنادر نسل سوم و پیشرفته کشور با 34 پست اسکله در فاز نهایی (فعلا 15 اسکله تکمیل شد)
2- تنها بندر متصل به ریل راه آهن در شمال کشور و دارای اسکله رو-رو ریلی (جزء حلقه کریدور بین المللی شمال-جنوب)
3- نزدیکی به دو فرودگاه بین المللی ساری و گرگان
4- وجود بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور + کشتی و سکوسازی صدرا + پایانه نفتی شمال
5- فاصله مناسب از مناطق مسکونی و امکان گسترش بسیار زیاد زمین های بندر
* در حال حاضر وسعت بندر 1060 هکتار و در حال توسعه تا 2120 هکتار (پس از ایجاد منطقه آزاد این محدوده میتواند وسیعتر شود و محدودیت بنادر دیگر استان را ندارد)
6- وجود بزرگترین اراضی صنعتی استان در نزدیکی بندر امیرآباد؛ توسعه شهرک صنعتی بهشهر بین 1000 تا 2000 هکتار + توسعه شهرک صنعتی گلوگاه به 340 هکتار + شهرک صنعتی نکا 107 هکتار + شهرکهای صنعتی ساری 266 هکتار

با این شرایطی که ذکر شد بندر امیرآباد یکی از شایسته ترین نقاط کشور در جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی است. به امید اینکه مسئولین استان همدل و همگام در جهت تحقق این موضوع تلاش کنند.
عباس 27 تير 1395
از احساس مسئوليت جناب آقاي دكتر كاكويي صميمانه قدرداني ميكنم. كه بعنوان يه انديشمند و اهل نظر در اين زمينه به مسولين مربوطه نقطه نظرات علمي خودتان را اعلام نموديد. و تشكر از انعكاس موضوع توسط خبرگزاري وزين شمال نيوز ،جناب آقاي دكتر رمداني ...
اي كاش مديريت ارشد استان بدور از تعصبات منطقه اي و نمايندگان آرزومندم اين دوره مجلس ، از توان علمي ،كارشناسي و مديريتي امثال دكتركاكويي در سطح كلان استان و حتي كشور استفاده نمايند..
" ان شاءالله"
معتمدی 27 تير 1395
الان مثلا منطقه آزاد به نفع مردم عادی هستش....!!!؟؟؟
منطقه آزاد موقعی معنی میده ک هآقا زاده بازی نباشه تو مناطق آزاد....
نا شناس 28 تير 1395
نمیدونم چرا همش امار انتخاباتو میدیم. خوب معلومه که از شرکت و رای دوباره مازنیها خاطرشون جمع است ما امتحان پس داده هستیم. معمولا سیاسیون خودشونو درگیر جاهایی که کمتر شرکت کردند و کمتر بهشون رای دادند میکنن. در ضمن منتظر تشویقی هم نباید بود که همش میگیم چون ما در صدر بودیم باید چنین بشه و چنان بشه. بعد از انتخابات میگن وظیفشون بود .
حتی احترام هم به ما نذاشتند با کراهت یه روز اومدن و برگشتن انگار اینجا زندان بود براشون. فقط موقع تعطیلات یه افتتاح و بازرسی و چیزی رو بهانه میکنند و میان اینجا لذت از دریا و جنگل و ویلا و آب و هواشو میبرن.
مقصر خودمونیم که برای جلب نظر خواسته هامونو نمیگیم و مشکلاتو بیان نمیکنیم و هیچی نمیخوایم و همش میگیم خوبه مشکلی نیست به بر کت شما و .... برعکس استانها و مناطق دیگه که با شرط و شروط اجازه ورود رییس جمهورو میدن بعد که خاطرشون جمع شد میدونن چطور مردمو بیارن صحنه.
درباره منطقه ازاد هم که برای همگان مشخص شده که خود استانداری بناگاه درخواست منطقه ازادشدن بابلسر و فریدونکنارو داده و اصلا صحبتی از امیراباد که از دوره صفویان تا به امروز فعالیت داره رو نادیده گرفته خب شما باشید چکار میکنید؟
تا وقتی مسئولین ما درگیر قوم و قبیله بازی و انحصارطلبی هستند فایده ای برای این استان نداره. همش از جانب همسایه ها داره از این خاک کم میشه هیچکی حرفی نمیزنه البته مردم میزنن ولی فایده اش چیه؟ همیشه درگیر تجزیه است کسی چیزی نمیگه . همه دارن وسعتشونو می افزان ما داریم کم میکنیم. کم کم از بعضی شهرها هم کوچکتر میشیم.
نا شناس 28 تير 1395
نماینده های دوره قبل استان حتما پیگیری موثر را ننمودند - حالا که یوسف نژاد به عنوان چهره ملی داریم و مردم مازندران از آن خیلی انتظار دارند که این حداقل انتظار است
یکی از شما! 28 تير 1395
جناب دکتر کاکویی؛ اول به شما پیشنهاد می کنم درباره مناطق آزاد موجود در کشور و کارایی شان مطالعه بفرمایید! دوم این که بدون وجود زیرساخت های لازم و بدون محصولاتی برای صادرات، ایجاد منطقه آزاد در مازندران فقط به قیمت تبدیل شدن اراضی زراعی ما به انبار و سوله و تبدیل شدن جوان های ما به بازاریاب و پادوی تاجرانی که با واردات جیب شان را پر می کنند، هیچ ثمره ای ندارد! اول مازندران را مبدل به استان توسعه یافته کنیم، بعد صنایع تبدیلی را گسترش دهیم بعد مدعی شویم.
ابوالقاسم عزیزی 28 تير 1395
مطالب بسیارگرانبهائیست اماکوگوش شنوا؟؟؟همه این گلایه هارواول بایدازنمایندگان مجلس خصوصانمایندگان مازندران درمجلس داشته باشیم!!
وامابعدباگلایه بعدیش هم مربوط به استاندارمیباشد!که متاسفانه هیچ اقدام
مثبتی انجام ندادن تااینکه امروزمسئولان ازاینهمه توانمندیهای استان براحتی
چشم پوشی کنند!!!این پایتخت نشینان بخاطراینکه راحتترتوویلاهای مازندران
خوش بگذرونن نمیخان سواحل مازندران درجهت رشدوشکوفائی اقتصادباایجاد
بنادرومنطقه آزادتجاری اشغال شودکه دراینصورت سلب آسایش میشود
نا شناس 29 تير 1395
مازندرانی ها هر بلایی سرشون میاد از خودشون و حسادتشون هست. اختلاف بین مکان منطقه ازاد بی ارتباط با این عدم تصویب نیست. در حالیکه بندر امیراباد بهشهر به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور به دلیل حساادت سایرین ندیده گرفته می شود. در حالیکه این منطقه حتی از بندر انزلی که با توجه به کوچکتر بودن منطقه ازاد می شود، نمی تواند نظر آقیان مازندرانی هم استانی!؟ را جلب کند، چه انتظاری از دولت است که بی جهت دعوا راه بیندازد. ه هیچ چیز را برای هم نمی خواهیم و به همین دلیل دست اندازی به امکانات مازندران توسط دیگر استانها یک امر عادی شده است. در همین قضیه منطقه ازاد بهشهر،نمایندگان شهرهایی که بندر نداشته اندمثل دامادی افاضه کرده اند که منطقه ازاد تا ساری باید تصویب شود. خب با این سنگ اندازی ها چه انتظاری برای دستیابی به منطقه ازاد است. نکته جالب این است که بندر امیراباد بر خلاف سایرین منطقه ویژه است نه تنها یک بندر بزرگ. و نکته اخر اینکه، بهشهر با حضور بزرگترین بندر و صنایع نفتی و کشتی سازی در ساحل خود، که منطقه تفریحی آن را اشغال کرده اند و از طرفی این صنایع در حال نابود کردن اقلیم میانکاله آن هستند، بیشترین امار بیکاری در استان را دارد. یعنی کارگران همین منطقه هم مال سایر شهرها هستند. برای ما که اب نداشت حداقل برای بقیه که نون داشت. انصاف فقط انصااااااااااااااااااف ای کاش یک سری خودخواه داشتند.
همدیار 28 تير 1395
متاسفانه در سفر ریاست جمهوری به مازندران به علت بی تدبیری مسئولین استان که بخش اعظم انرژی خود را در این 3 سال صرف ابقای خود نموده است و عدم همدلی و انسجام نمایندگان استان و رفتار کودکانه برخی نمایندگان این امر محقق نشد. وقتی مسوولان کشوری می بینند آقایان نماینده با هم دعوا دارند و برخی با رفتار پوپولیستی دم از بست نسستن در مجلس می زنند اگر شهر آنان منطقه آزاد نشود به ما می خندند و می روند. متاسفانه استاندار بی تدبیر دولت ندبیر و امید هم تماشاچی صحنه است. یاد این ضرب المثل افتادم که : مازندرون انگیر مویز ناونه.
پیمان 28 تير 1395
با این ظلمی که دولت آقای روحانی به مردم مازندران کرد در این سه سال...!!
دور بعد انتخابات رای ایشان در کل استان به صد هزار هم نمیرسد...!!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.527 seconds.